Thursday, June 11, 2009

تاااج القراءه

جالي تاج من صديقتي العزيزه مني (احاسيس )والتاج بصراحه مميز بالنسبه ليه لاني عن حاجه انا بحبها جدا جدااااااا

بسم الله نبدأ التاج :)

ماذا يمثل لك الكتاب ؟
خير جليس شئ بيعطيك وبيزودك من غير ماتطلب منه

هل القراءه تغير من حالتك النفسيه ؟ وما أثر القراءه عليك بوجه عام ؟؟
اكيد بتغير من حالتي النفسيه كتير يكفي اني لو حاسيت بالوحده في وقت وفتحت كتاب اي كتاب بياخدني من مودي ده ويعيشني معاه اوي
واثر القراءه عليه بوجه عام اشعر انها تغذي روحي

اول كتاب قريته ؟ واخر كتاب ؟
اول كتاب قريته فكراه جدا هي مجموعة قصص اطفال اسمها كتاكيتو
وكانت مجموعه حلوه اوي من كتر ماكنت بحبها كنت بقراها كل يوم
اخر حاجه روايه اسمها غريبان في القطار

اذكر ثلاث كتب أو قصص أثروا في حياتك وتحتفظ بهم ؟
السيره النبويه العطره
كتاب لاتحزن
والي حبيبين

في أي المجالات تحب أن تقرأ ولماذا ؟
في اي مجال احس انه هيفدني ويضفلي جديد او بمعني اصح هنمي جزء جديد من عقلي

هل عندك مكتبة وكم عدد الكتب بها في تقديرك ؟
عندي مكتبه خاصه بيه صغنونه كده علي قدي
مش فيها كتب كتير بس كل كتاب فيها بعتز بيه جدا جدا

اذكر اسم كاتب تتمنى أن تحتوي مكتبتك كتاب له ؟
كريم الشاذلي اسطورة الحب

ماهو الكتاب الذي يرافقك في السفر ( غير المصحف )؟
مش فيه كتاب معين علي حسب وقتها انا بكون نفسي اقري ايه

ماهي الجريدة أو المجلة التي تتابعها وما هي أهم الأعمدة فيها؟
للاسف مش بتابع اي جرائد ولا مجلات وكده احسن لاني مش بقي فيهم حاجه تفرح
لكن في مجلات علي النت بحب اتبعها

ماهو أفضل كتاب أهدي لك ؟ وأي الكتب تهديه ولمن ؟
الهديه المهداه لي مجموعة شعريه لفاروق جويده
اللي نفسي اهديها نفسي اهدي لشخص عزيز عليه اي كتاب يكون قريب لقلبه

إذا كنت بمعرض للكتب كيف تتعرف على الكتاب الجيد ؟
عنوان الكتاب او لو كان في سيمبل عنه او اسم الكاتب طبعا

ما هو المكان المفضل لك للقراءة ؟ وهل لك طقوس خاصة وقت القراءة؟
غالبا بيكون في قوضتي

الرواية – القصة القصيرة – الدين – السياسة – العلوم –
الشعرمن الأحب لك في كتاب تلك الفروع ؟
بحب القصه القصيرة والشعر

كمان انصحنا بخمس كتب ترى فيها إفادة عظيمة؟
بصراحه لا املك النصيحه لسبب اني القراءه
اذواق يعني ممكن حاجه تعجبني اوي بس مش تعجب حد تاني

رجاء ارسل التاج على الأقل لنرسخ مبدأ تبادل السلطة
هبعته لفوكس ( الكيت كات ) لانه برضه بيحب القراءه جدا
وشمس النهار
وحبة صمت تجاوبه لما تخلص الامتحانات ان شاء الله

واي حد عاوز ياخده يتفضل طبعا :)










10 comments:

Foxology said...

انا اسمى مكتووووب :)

القراءة جميلة يا اينو مفيش كلام والكتب جميلة جدا واحسن كتير من اى حاجة تانية

شكرا على التمرير يا اينو :)

Eno said...

اكيد مكتوب طبعا ياسي فوكس

مافيش اجمل من القراءه شئ ممتع بجد :)

نورتيني ونورت المدونه :)

Hossam said...

سلام عليكم
اول زيارة ليا وبجد الموضوع عجبنى جدا
وعلى فكرة ردك على سوال فى اى المجالات تحب ان تقرا الاجابة الافضل كانت لكى مقارنة بزوجك صديقى العزيز Foxology
بجد مبسوط انى عرفت مدونتك
اتمنى نكون اصدقاء
سلام

Kiara said...

اجاباتك رقيقه زيك ياقمر

كل سنه وانتي بخير

دمتي بود انتي وفوكس

شمس النهار said...

اجابات صادقه ومنطقيه جدا
شخصيتك جميله يااينو وناضجه
ربنا يحميكي
وشكرا علي الهديه الجميله
انا فعلا بأحب القراءه جدا وان شاء الله هجاوب عليه
بس بعد تاجين اهداهم لي حبايب تانين
هجاوب علي كله ان شاء الله

Eno said...

Hossam...

نورت في اول زياره لرقة الاحساس

اشكرك علي المرور والتعليق :)

تحياتي :)

Eno said...

كيارا ...

مرسي ياكيارا علي المجامله الرقيقه دي منك ياقمر :)

نورتيني :)

Eno said...

شمس النهار ...

مرسي علي كلام حضرتك الرقيق ده

العفو علي ايه

اتمني تجاوبي التاج في اقرب فرصه هستناكي ياشموسه

نورتي رقة الاحساس :)

EMMY BABY said...

اينوووووووووووووو

وحشتيينى جدا

بجد جميل اوى حبك للقراءة

حتى الكتب اللى بتحبيها بتدل على جمال شخصيتك

بحب جدا رقتك فعلا والله رقة الاحساس

تحياتى
ايمى

Eno said...

ايمي ...

متشكره اوووووووووي علي كلامك ومجملتك ليا الرقيقه دي

ومرسي علي مرورك عليه

انتي كمان وحشتيني اوووووووي بجد
القراءه دي حاجه ممتع بجد :)

نورتيني :)