Monday, December 22, 2008

حــــلــــم

تلك الفتاه
تستيقظ فجأه من نومها وكعادتها تنظر في الساعه
فتجدها الحادية عشر
تجلس وهي مستقره علي سريرها وتحاول ان تتذكر بماذا كنت احلم ؟ بماذا ؟
اه تذكرت كنت احلم بتلك المكان الواسع شديد الخضار من كل الجهات هنا وهناك
الزرع في كل مكان ماأجمله
وتجد نفسها وحيده فيه لااحد سواها هناك
في البدايه كانت تشعر بالرهبه ولكن سرعان ماأخذتها الطبيعه بين احضانها
وظلت تدللها واخذت تلعب الفتاه وتلهو وتجري هنا وهناك
!! وهي سعيده جدا بأن لايوجد هنا من ينظر اليها في استعجاب عما تفعل

فهي حره طليقه ! وظلت تلعب وتجري وتجري

!! وهي لاتعلم لماذا تفعل كل هذا

ولكن كانت تتمنا ذلك كثيرا في خيالها
وظلت تجري حتي ان وجدت طريق يفرق تلك الخضار فيجعله علي جانبيه

تلك الطريق ممهد جدا للسير فيه ويأخذها الفضول لتعرف بماذا يؤدي السير فيه

والي اين ينتهي ؟ سوف اسير فيه حتي نهايته لكي اعرف نهايته!

وظلت تسير في هذا الطريق واذا به قصير ليس طويل ولا هو ببعيد

وبدأت تظهر لها ان هناك من ينتظرها في نهاية الطريق !!

ولكن لاتعرف من هذا ولا تعرف من اتي به الي هنا !

اقتربت واقتربت منه حتي ظهرت لها ملامحه تلك الفتي عريض المنكبين

مابين الاسمر والخمري وتلك الملامح الهادئه والتي تزينها ابتسامه

رقيقه . ياإلهي انه هو انه من حلمت به فتي لي أحلامي

نفس الملامح والصفات والهدوء ماذا !! انه يمد يده الي انه يعرفني

ويبدو عليه انه كان ينتظرني كما انا انتظرته طويلا واحببته واحببت ملامحه كثيرا يافرحتي

واقتربت منه وهو ينظر الي عيني في ثبات وبنفس الابتسامه الساحره

وانا اكاد لا اصدق ماانا فيه ! وإذ به يأخذ بيدي ويقبل كل منها ويقول لي

انتظرتك كثيرا يااميرتي

اجبته وانا ايضا كنت انتظر لاني كنت لا اعرف اين انت ! فأجاب

نعم اعلم ذلك فلقد قدر لنا الله سبحانه وتعالي ان نكتمل اليوم يانصفي الحلو

طارت فرحا بكلامه واخذت تحدثه عن نفسها وهو ايضا يحدثها

وفجأه فتحت عينيها وهي جالسه علي سريرها وأحد ينادي عليها

من الخارج هيا لتتناولي الافطار

انهضي بسرعه

نهضت وهي تقول ليتني اقابله مره اخري لكي اصف له

كم انا احبه وكم اشتقت اليه !

22 comments:

Foxology said...

حلم رومانسى جدااااا
اجمل حاجة فيه الحلم جوة الحقيقة او الحقيقة جوة الحلم .. فاهمانى طبعا :)

جميلة يا اينو البوست تسلم الأيادى :)

تحياتى :)

Eno said...

فوكس ..

اكيد فهماك :)

الحمد لله انه عجبتك القصه
واكتر حاجه مفرحاني اني اول حاجه انشرها انت اول واحد تقراها

تسلملي :)
تحياتي :)

blue-wave said...

مش هاقولك غير ربنا يديم عليكم محبتكم

حاسوباتيه said...

حلم جميل قوي قوي وحلم كل البنات بتحلمه وتتمناه ويارب كل احلامنا الجميله تتحقق ويسعدك يارب
تحياتي ليكي ياقمر وتسلم ايدك على لحظات الحلم الجميله الي عيشتينا فيها

Eno said...

blue wave ...

اشكرك للمرور والدعوه الجميله
بس احب اوضح نقطه كده اني مش انا اللي حلمت كده دي بطلة القصه :)

اشكرك للمرور والتعليق :)

Eno said...

حاسوباتيه ..

صح كل بنت بتحلم اجزء التاني من الحلم وكل واحد بتصيغه حسب خيالها هي واللي بتتمناه في فارس احلامها

تحياتي ليكي نورتيني بالمرور والتعليق:)

Kiara said...

ربنا يوفقكم ياااااااااارب

Eno said...

مني ...

مش عارفه البلوج كل التعيق بتاعك باين مش لاقياه بعد النشر

وحش النت يارب تغضب عليه البطه السوده

ربنا يخليكي مرسي علي الدعوات
بس مش انا بطلت القصه

نورتيني :)

Eno said...

مولان ...

اشكرك علي المرور والتعليق

عاوزه اقول ياجماعه اني القصه فكره كانت عندي لكن مش حاجه حصلتلي !

نورتيني علي كل الاحوال :)

emey said...

على فكرة دة تعليق يارب يوصل بسلام على راى جوزك رومانسية جدااااااااااا بس الوضوع جميل وعجبنى

Eno said...

emey ...

اشكرك علي رئيك والمرور والتعليق

تحياتي :)

zainab said...

حبيبتى اينو

عيشتينى الحلم معاكى هو صحيح حلمته قى اليقظه بس حلم جميل بس مالاقتش فارس الأحلام يااينو

emey said...

ازيك ان الموضوع اكثر من رائع وجميل واشكرك على نشر تعليقى بعد ما كتبت 4تعليقات لم توصل بتتسرق فى الطريق


دمتى على خير

مصطفي زهران said...

ياسلام او نحلم نغير حالنا
نبقي في افضل دايما
عمرنا مانتعب ابدا
نفضل دايما اقوي

Mona Shereif said...

قصصك جميلة اوى يا اينو
فاكره قصة العصفورة؟؟


ليتني اقابله مره اخري لكي اصف له كم انا احبه وكم اشتقت اليه !

ياريت تشوفه تانى


سلام يا قمر

Eno said...

زينب ...

الحمد لله انها عجبتك يازينب
نورتيني جدا :)
ان شاء الله تلاقي فارس الاحلام اللي اول ماتشوفيه تقوليها
كم حلمت بك ... وكم احببتك وكم اشتقت اليك :)

تحياتي :)

Eno said...

emey ...

انا اللي بشكرك علي المرور مره تانيه في الموضوع واعتبري المدونه مدونتك ده اكيد :)

معلش الداش بورد شكلها جعانه بتاكل التعليقات لما بتجيلي او بشوفها وبعدين تتاكل :)

نورتيني :)

Eno said...

مصطفي زهران ...

ياريت ياستاذ مصطفي لو ده يتحقق

بس انا هختلف معاك شويه لاني الرضا بقضاء الله وقدره برضه له طعم حلو :)

تحياتي لحضرتك وللزياره اول مره لمودونتي :)

Eno said...

sometimes ...

بجد فرحانه اوي انها عجبتكم اصلي كنت متردده اكتبها في البلوج بس الحمد لله :)

اكيد فاكره قصة العصفوره اصلي العصفوره دي لسه بشوفها وبتيجي تحكيلي عن تفاصيل حياتها يوميا ادعولها ربنا يفرج كربها ويسعدها :)

نورتيني يامنمن بجد
وكمان وحشتني جدا :)

شمس النهار said...

مش عارفه يعني هو ده كان وقت فطار ماكانوا يسيبوكي نايمه نكمل الحلم الجميل ده

Eno said...

شمس النهار ...

هههههههههههههههههههههه

اولا وحشني تعليقات حضرتك

كنت اتمني اني اكون انا اللي حلمت الحلم ده والله يامدام شمس واقابل فوكس
بأه واقعد اقوله علي كل حاجه:$ . وحتي لو كان حد صحاني من النوم علي الفطار هقولهم هوووووووش سبوني حبه اصلي معايا سي فوكس في الحلم :$:$

بس دي كانت فكره عندي وترجمتها في الشكل ده :)

نورتيني والله :)

nudy said...

طبعا حقها تحقق هذا الحلم البسيط
الصورة حلوة جدا
اتمني لها ان تحقق حلمها وتحيا في سعادة دون ان يطلب منها احد ان تنهض وتترك فارسها